Fjallraven - co to za firma?
Krótka historia marki
Wszystko zaczęło się dość prozaicznie, od potrzeby, która – jak wiadomo – jest matką wynalazków. Kilkunastoletni Åke Nordin spędzał mnóstwo czasu przemierzając górzyste okolice rodzinnego Örnsköldsvik i dość szybko doszedł do wniosku, że plecak, z którego korzystał jest niewygodny. Był po prostu workiem z doszytymi szelkami i kieszeniami i niezależnie od tego jak starannie go spakował, korzystanie z niego podczas długich wycieczek było niezbyt komfortowe. Åke wymyślił zatem, żeby tylną ściankę plecaka usztywnić drewnianą ramą (do dziś niektóre plecaki Fjallraven mają stelaż zrobiony z brzozowej sklejki). Pomysł okazał się na tyle dobry, że niedługo później, po dopracowaniu projektu i zastąpieniu drewnianej ramy aluminiową, w 1960 roku, Nordin założył firmę i zaczął swoje plecaki sprzedawać. Szybko okazało się, że wielbiciele outdooru (a za takiego można uznać niemal każdego Szweda) potrzebują innych, równie dobrze przemyślanych i wykonanych produktów. W ofercie firmy pojawiły się więc namioty i śpiwory. W 1966 roku, uczestnicy wyprawy na Grenlandię, testowali innowacyjny, nowy typ namiotu Fjallraven, Termo, pierwszą konstrukcję z podwójnymi ściankami, czyli oddzielnym tropikiem i sypialnią. Było w nim mniej wilgotno i znacznie cieplej. Ubrania, którymi dysponowali nie sprawdzały się jednak najlepiej, więc Åke Nordin postanowił stawić czoła kolejnemu wyzwaniu i zabrał się za projektowanie kurtki i spodni. Efektem była wprowadzona do sprzedaży w 1968 kurtka i dwa lata później spodnie Greenland – oba modele produkowane nieprzerwanie już od ponad 50 lat. Uszyto je z materiału G-1000, która do dzisiaj jest podstawowym materiałem używanym przez Fjallraven. Jego szczególną cechą jest możliwość nadania mu wysokiej wodoodporności przy użyciu Greenland Wax - naturalnego wosku do impregnacji.
Wybrane Kolekcje Fjallraven
Obecna oferta marki jest oczywiście nieporównanie większa od tego co pod logiem z charakterystycznym liskiem było oferowane 50 lat temu. Pojawiło się kilka linii produktów, które są zaprojektowane do specyficznych aktywności w outdoorze. Fjallraven korzysta przy tworzeniu części z nich z eksperckiej wiedzy innych. Bergtagen to przygotowana we współpracy ze Svenska Bergsguide Organisationen (Szwedzkie Stowarzyszenie Przewodników Górskich) kolekcja ubrań i sprzętu przeznaczonych do działalności wysokogórskiej. Od bielizny, poprzez warstwy izolacyjne po wierzchnie ubrania o podwyższonej wytrzymałości i wyposażone w innowacyjną membranę Eco-Shell – mają ułatwić funkcjonowanie w ekstremalnie trudnych i gwałtownie zmieniających się warunkach. Rosnąca popularność bikepackingu, czyli podróżowania na rowerze, doprowadziła do powstania w kooperacji z marką Specialized kolekcji bagażu, ubrań i akcesoriów, dla tych, którzy przemierzają świat na dwóch kółkach. Najobszerniejszą i jedną z najbardziej popularnych kolekcji jest Abisko. W uproszczeniu – to wszystko czego potrzeba do turystycznych, górskich wędrówek. Ubrania, akcesoria jak nakrycia głowy czy paski, plecaki, namioty, które zapewnią komfort w niemal każdych warunkach.
Ponadczasowe plecaki Fjallraven Kanken
Plecak Kanken to najczęściej pierwsze co przychodzi na myśl jeśli mowa o marce Fjallraven. Jak kurtka Greenland – jest projektem Åke Nordina i powstał również jako remedium na powszechny problem, który zauważono pod koniec lat 70. Bóle pleców i problemy z kręgosłupem, na które cierpiało niemal 80% populacji Szwecji pojawiały się już u dzieci w wieku szkolnym i wiązano je z powszechnym używaniem toreb na ramię. Rozwiązaniem było zaprojektowanie małego, praktycznego szkolnego plecaka. W 1978 roku pojawił się więc Kanken. Nie od razu jednak zdobył uznanie. Zainteresowanie było nikłe, tylko jeden sprzedawca zamówił 75 sztuk, a żeby uruchomić masową produkcję trzeba było sprzedać 5000 Kankenów. Nordinowi pomógł jego szwagier, Nalle Nahlbom, który był reporterem dla jednego ze szwedzkich tabloidów. Napisał artykuł o plecaku, który może pomóc dbać o kręgosłupy dzieci i rozesłał go wszędzie gdzie tylko mógł. Tekst opublikowało ponad 100 gazet i w rezultacie, rok później, w szwedzkich szkołach pojawiło się ponad 30000 plecaków. Popularność Kankena wiązała się również z tym jak doświadczanie przyrody było wpisane w szkolną edukację. Zamiast siedzieć w klasie, dzieci chodziły na wycieczki do lasu, poznając przyrodę i ucząc się życia w harmonii z otoczeniem. Plecak Kanken zastępujący przewieszaną przez ramię torbę dawał o wiele większą swobodę, więc dzieci zamiast mocować się z torbą mogły bez przeszkód biegać po lesie czy pełzać w jagodowych zaroślach - a właśnie o to, żeby od najmłodszych lat budzić w swoich rodakach pasję do outdooru założycielowi marki chodziło. Patrząc na to jak wiele kolorów i wersji plecaka Kanken jest dziś oferowane, trudno uwierzyć, że aż do 2008 roku było zgoła inaczej. Dostępny był tylko jeden rozmiar i kilka wersji kolorystycznych. Kanken był znany tylko w Szwecji, Danii i w Japonii, a sprzedaż poza tymi trzema krajami była niemal niezauważalna. 30 lat po premierze jednak zdecydowano się na odświeżenie projektu, pojawiły się nowe kolory, dodatkowe akcesoria i nowe wersje plecaka. Od tego momentu, do 2017 roku sprzedaż tego prostego szkolnego plecaka wzrosła dziesięciokrotnie i stał się ikoną design, wykraczając daleko poza swoje pierwotne przeznaczenie. Popularność Kankena jest dla szwedzkiej marki okazją do komunikowania ważnych kwestii związanych z ochroną środowiska, które od samego początku jej istnienia są centralnym elementem tego co robią i jak robią. W 2016 roku powstał Re-Kanken, którego cykl produkcyjny miał mieć najmniejszy możliwy wpływ na środowisko. Nie tylko jest więc wykonany w całości z powtórnie przetworzonych plastikowych butelek, ale dodatkowo farbowanie korzysta z technologii SpinDye, radykalnie ograniczającej ilość potrzebnej w tym procesie wody i chemikaliów. Dwa lata temu wykonano kolejny krok, prezentując Tree-Kanken, wersję uszytą z tkaniny wykonanej z drewnianych odpadów, które oczywiście są pozyskiwane lokalnie, w Szwecji. Co roku pojawia się też limitowana, projektowana przez szwedzkich artystów kolekcja Art, a zysk z jej sprzedaży jest przekazywany na fundację Arctic Fox Initiative wspierającą organizacje zajmujące się ochroną środowiska i zachęcaniem ludzi do spędzania czasu w outdoorze.
Odzież i wyposażenie marki Fjallraven
Większość produktów Fjallraven to po prostu ubrania i sprzęt turystyczny. Rzeczy, które sprawdzają się nie tylko podczas wycieczek w góry, czy do lasu. Skandynawski design, minimalistyczny i podporządkowany funkcjonalności sprawia, że nadają się równie dobrze na co dzień. Dzięki stonowanej kolorystyce i klasycznym fasonom nie będziecie wyglądać w nich jakbyście teleportowali się do miejskiej dżungli prosto z bazy pod ośmiotysięcznikiem. Takie podejście sprawia również, że odzież z liskiem się nie starzeje. Te same, sprawdzone przez dziesięciolecia, proste projekty nadal wyglądają świeżo i zaskakująco współcześnie. Kurtka Greenland czy plecak Kånken kupione dziesięć lat temu nie różnią się najczęściej niczym od tych, które możecie kupić teraz. Wyjątkowo długowieczne i wcale nierzadko przekazywane kolejnym pokoleniom, są też w pewnym sensie emanacją stylu życia. Bez zbędnego pośpiechu, bez potrzeby zwracania na siebie za wszelką cenę uwagi i w harmonii z przyrodą. Kånken i urzekające prostotą ubrania to jednak nie wszystko. Fjallraven nadal produkuje namioty – od jedno- do czteroosobowych, śpiwory – pozwalające spać nawet w warunkach polarnych, grubo poniżej zera a oferta toreb podróżnych i plecaków obejmuje blisko sto modeli. Obok plecaka Kanken, jednym z najpowszechniej rozpoznawalnych produktów są spodnie turystyczne , których w gamie odzieży Fjallraven znajdziecie kilkadziesiąt modeli i niemal wszystkie - podobnie jak dżinsy - są szyte w różnych długościach nogawek np. Spodnie Turystyczne Fjallraven Keb Trousers